DIFERENŢE ÎNTRE ESENŢE – sau de ce nu e ceramica ciment

Lipsa de popularitate a plăcilor de mozaic hidraulic în țara noastră este, pentru noi ca producători, atât o oportunitate uriașă cât și o provocare cauzatoare de mari bătăi de cap și dureri de cap si amețeli de cap când vine vorba de marketing. Prima provocare a fost “Cum să-i spunem” produsului nostru, pentru că ceea ce facem noi se numește în multe limbi în multe feluri. Nu putem să le adoptăm pe toate, nu e nici practic și mai și suni ca un părinte care și-a botezat copilul cu prea multe nume din filme prea diferite.

Mozaicul hidraulic 

Noi ne-am oprit la mozaic hidraulic în primul rând pentru că e românesc și noi suntem români. Tot în primul rând (la noi stau două lucruri în primul rând în mod frecvent) reflectă cel mai corect procesul de fabricare, deși erau ceva mai populare denumiri ca „encaustic cement tiles” (dar nu ardem nimic) sau “terazzo” (dar și terrazzo tot un fel de mozaic e). Așa că am rămas la mozaic hidraulic. A doua provocare și recunosc că e cea mai neplăcută, este eterna comparație cu ceramica amprentată sau cu ceramica printată.

Ceramica printată…

…după cum puteți vedea mai jos, cu modele consacrate de mozaicul hidraulic. Piața este invadată de astfel de ceramică, se găsește pe toate rafturile marilor retaileri, iar printul este atât de fidel încât copiază inclusiv scurgerile de culoare, eflorescența, sau minusculele bucățele de marmură care ies în timp la iveală din mozaicul hidraulic oferindu-i astfel mult dorita patină.

Ceramică printată - imitaţie reuşită

Patina

Prin definiție este o calitate, o însușire ce se capătă în timp și nu este niciodată statică. Patina continuă să se manifeste, să schimbe lucrurile, să dea viață atmosferei și să se schimbe ea insăși. Patina nu înseamnă deteriorare și nu orice obiect este menit să capate patină, unele se învechesc și se deteriorează pur și simplu. Iar o patină cumpărată de-a gata cu aspect de 1890 dar fabricată în 2019 nu prea mai are către ce să aspire, mai ales că nici materialele din care e fabricată nu au cine știe ce lifespan.

Ceramică printată - imitaţie patină

Original sau imitație

În industria modei, mult mai receptivă la a demasca falsul si imitația există campanii mondiale de awareness asupra furtului de folclor sau tradiție, cum ar fi #GIVECREDIT, campanie de “cultural appropriation” în care a fost implicată și România și care invită elegant designerii să-și dezvăluie sursele de inspirație folclorică, în semn de respect față de o cultură pe care nu este etic să o folosești luându-ți din ea ce-ți servește și apoi să ignori că există. În industria construcțiilor și a finisajelor, lumea e mult mai puțin sensibilă, se vând și se cumpără imitații de orice, chestii aparente, finisaje cu aspect de… Și pentru că parte din misiunea noastră este și să popularizăm mozaicul hidraulic și să-l facem cunoscut, ne-am gândit că ar fi onest să stiți că “ceramica aia vintage” sau “gresia aia retro” sunt de fapt imitații de mozaic hidraulic, cărora le lipsesc toate celelalte însușiri. Meșteșug Appropriation, people!!

Mozaic hidraulic ARTESANO - the real thing

Proba

Pentru edificare asupra diferenței majore între ceramica printată și mozaicul hidraulic, noi am folosit în filmarea de mai jos 2 plăci, una de ceramică și cealaltă de-a noastră, pe care le-am supus testului cu Flexul. Știm că e extrem, dar la capitolul rezistența aspectului, mozaicul hidraulic se compară doar cu acele produse pe care le poți “trata” cu flexul în felul în care am făcut-o noi. Pentru că puține urechi vibrează cu entuziasm la simfoniile pentru flex și ciocan pneumatic (se auzea unul prin vecini), noi am pus treaba pe “mute” și vă oferim în schimb o remarcabilă compoziție în Garage Band. Dacă pe viitor preferați flexul, scrieți-ne mai jos.

Facebook

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *